Friday, March 4, 2011

suri rumah bertasbih, bertahmid, bertakbir lebih baik..

terbaca satu article..

Bagi mengatasi kepenatan melaksanakan tugas-tugas seharian sama ada di rumah mahu pun di tempat kerja, bolehlah jadikan petua yang diajar oleh Rasulullah s.a.w. kepada puteri kesayangannya Saidatina Fatimah sebagai penawarnya. Suatu hari Saidatina Fatimah mengadu kepada suaminya Saidina Ali bin Abu Talib tentang kesakitan pada tangannya kerana keletihan menggiling gandum untuk membuat roti.

Saidina Ali berkata :



"Bapa kamu telah datang membawa balik tawanan perang. Berjumpalah dia dan mintalah seorang khadam untuk membantu mu."
Saidatina Fatimah pergi bertemu bapanya dan menyatakan hasrat untuk mendapatkan seorang khadam bagi membantu tugas hariannya di rumah. Bagaimanapun Rasulullah s.a.w. tidak mampu memenuhi permintaan anak kesayangannya itu. Lalu Baginda s.a.w. pergi menemui puterinya serta menantu itu. Baginda s.a.w. berkata:
"Apa kamu berdua mahu aku ajarkan perkara yang lebih baik daripada apa yang kamu minta daripadaku? Apabila kamu berdua berbaringberdua daripada seorang khadam."
 untuk tidur, bertasbihlah (Subhanallah) 33 kali, bertahmid (Alhamdulillah) 33 kali dan bertakbir (Allahuakbar) 33 kali. Ia adalah lebih baik untuk kamu 


nah.. amik ko smggu da cuti berlalu..
duduk kat rumah je..
so alang2 duduk rumah tu... x kn berkurung dalam bilik je..
hmm.. trase cam aku anak dara kat rumah pun ade gak..
yla.. adik bradik 2..sorg da g sklh balik.. pnat.. hmm..aku la kna tlg mak.. sian tgk mak..
aku balik ibarat setahun skali...
baru ku perasan..cadar katil yg aku tdo smlm.. da 1 taun x tukar..
tuan nye xde la katakn.. hmm.. so tukar2.. hehe..
tgk almari pula.. uish setaun da aku tinggal kn.. adik aku pakai sumbat je ke? ssh nye nk cari baju..
punggah balik sume.. susun2.. tap2..tgh asyik susun baju ikut category..
byk sgt da baju ni..yla baju rumah tok sklh byk.. yla bju sklh byk kna buat satu segmen tu..
taw2 da tgh ari.. pnat2
tapi pokok nye nk cite.. cam ni la kehidupan isteri ek kalau x kja..
kemas + sapu lantai + basuh baju.. byk gak kja.. then tiap ari kena buat benda yg same..
pnat2..  

1 comment:

hanaani said...

hehe ye2 begitu la kehidupan kami ecece
blum jd isteri pon mmg kitorg sbg anak ppuan kene melalui sume tu..
=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...